Mengapa bilangan calon dengan gred cemerlang dalam subjek bahasa Cina SPM berkurang?
Bilangan calon yang mengambil kertas subjek bahasa Cina dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dan mereka yang memperolehi gred cemerlang dalam mata pelajaran ini semakin berkurang. Yang berikut adalah kenyataan media Dong Zong:-
Tahap kesukaran mata pelajaran bahasa Cina dalam peperiksaan SPM dan kesannya telah mencungkil kebimbangan dan menarik perhatian Dong Zong.
1. Untuk selama ini, pembukaan kelas mata pelajaran bahasa Cina di sekolah menengah kebangsaan berdepan dengan kerumitan yang pelbagai. Sesetengah kelas bahasa Cina terpaksa dijalankan di luar waktu sekolah, selain masalah kekurangan tenaga guru. Tiada penyelesaian tuntas daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) setakat ini. Lebih-lebih lagi, persepsi bahawa tidak mudah untuk mendapat gred cemerlang dalam mata pelajaran bahasa Cina SPM telah menimbulkan kebimbangan ibu bapa, lantas menambat langkah calon untuk mengambil kertas ini. Bilangan calon yang mendaftar untuk menduduki peperiksaan mata pelajaran ini semakin berkurang, mengakibatkan krisis kekurangan tenaga guru di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina (SRJKC).
2. SRJKC mencatatkan kira-kira 100 ribu orang lepasan setiap tahun. Kira-kira 80 ribu orang melanjutkan pelajaran ke sekolah conforming (SMJKC) dan Sekolah Kebangsaan. Bilangan calon yang mengambil subjek bahasa Cina ketika peperiksaan tingkatan tiga telah berkurang, mencatatkan kira-kira 70 ribu orang. Di tingkatan lima pula, calon yang mengambil subjek bahasa Cina dalam peperiksaan SPM menurun secara mendadak. Misalnya, pada tahun 2015, kurang daripada 50,000, iaitu hanya 45,480 orang pelajar yang mengambil subjek mata pelajaran bahasa Cina. Dengan kata lain, daripada 80,000 orang pelajar yang melanjutkan pelajaran di sekolah conforming dan sekolah kebangsaan, kurang daripada 60% yang mengambil kertas bahasa Cina dalam peperiksaan SPM. Masalah ini wajar diberi perhatian.
3. Kini, pertikaian tercetus apabila calon yang mendapat gred cemerlang (A+/A/A-), menurun dari 18.3% pada tahun 2014 kepada 12.4%, dengan kadar penurunan 32.2% sungguhpun kadar kelulusannya mencatat 93% pada tahun 2015. (rujuk jadual 2) Jelas, bilangan calon yang mendapat gred cemerlang dalam mata pelajaran bahasa Cina lebih rendah berbanding mata pelajaran lain.
Untuk penyelesaian yang tuntas, KPM harus mengkaji dari segi sukatan silibus, bahan pengajaran, kerangka peperiksaan, sistem penilaian, formula penilaian keputusan peperiksaan, dan mengumumkan punca masalah dan langkah penambahbaikan.
4. Untuk penyelesaian jangka panjang, mata pelajaran bahasa Cina harus dijadualkan dalam waktu persekolahan, dan dibekalkan tenaga guru yang cukup dan layak, agar persekitaran pembelajaran bahasa Cina yang lebih baik dibentuk, sebagai galakan agar lebih ramai pelajar mengambil kertas mata pelajaran bahasa Cina.
Jadual 1: Nisbah calon SPM yang mengambil kertas mata pelajaran bahasa Cina dengan calon yang memperolehi gred cemerlang (A+/A/A-), antara tahun 2010-2015
Tahun |
Bilangan calon | Perbezaan bilangan calon | Kadar pengurangan bilangan calon | Calon gred cemerlang | Kadar pertambahan/pengurangan calon gred cemerlang |
2010 | 54947 | 13.2% | |||
2011 | 53799 | -1148 | -2.1% | 18.8% | +42.4% |
2012 | 53298 | -501 | -0.9% | 17.1% | -9.0% |
2013 | 51685 | -1613 | -3.0% | 16.3% | -4.7% |
2014 | 50568 | -1117 | -2.2% | 18.3% | +12.3% |
2015 | 45480 | -5088 | -10.1% | 12.4% | -32.2% |
Sumber: Statistik yang diumumkan KPM, dikemaskini oleh Bahagian Sumber dan Informasi Dong Zong.
Jadual 2:Perbandingan keputusan mata pelajaran SPM tahun 2015
Mata pelajaran | Tahun | Bilangan calon | Gred cemerlang(A+/A/A-)% | Perbezaan calon dengan gred cemerlang(A+/A/A-) | Kadar pertambahan/pengurangan calon gred cemerlang (A+/A/A-) |
Bahasa Melayu | 2015 | 373022 | 24.1% | -3.5% | -12.7% |
2014 | 394179 | 27.6% | |||
Bahasa Inggeris | 2015 | 372573 | 14.3% | 0.7% | +5.1% |
2014 | 392586 | 13.6% | |||
Bahasa Cina | 2015 | 45480 | 12.4% | -5.9% | -32.2% |
2014 | 50568 | 18.3% | |||
Sastera China | 2015 | 834 | 23.1% | -1.7% | -6.9% |
2014 | 864 | 24.8% | |||
Pendidikan Moral | 2015 | 119790 | 34.6% | 8.5% | +32.6% |
2014 | 129956 | 26.1% | |||
Sejarah | 2015 | 372533 | 22.3% | -3.6% | -13.9% |
2014 | 392873 | 25.9% | |||
Matematik | 2015 | 371206 | 30.3% | 1.5% | +5.2% |
2014 | 392397 | 28.8% | |||
Sains | 2015 | 250176 | 16.5% | -2.5% | -13.2% |
2014 | 263029 | 19.0% | |||
Matematik Tambahan | 2015 | 152096 | 16.5% | -3.5% | -17.5% |
2014 | 162848 | 20.0% |
Sumber: Statistik yang disiarkan media, dikemaskini oleh Bahagian Sumber dan Informasi Dong Zong.