董总文告:应从学术角度理性探究统考 吁政府拨款非营利教育机构

董总文告
2023年2月18日

应从学术角度理性探究统考
吁政府拨款非营利教育机构

 

教育部长法丽娜日前在国会答询时表示承认统考并非优先课题,并指该部仅向政府学校与政府资助学校拨款,无义务制度化拨款独中。董总认为教长的言论,既无视非营利教育机构的贡献,亦未就事论事公允看待独中教育和统考课题。

首先,我们有必要提醒当局,中央政府自2019年首次历史性在年度财政预算案编列拨款全国独中,这是政府肯定民间自发协力为国作育英才的德政,不论哪个政党执政,每年财案皆延续至今。如今教长的说法,是否意味着新政府即将重新提呈的2023年度财案,不再拨款华文独中和私立宗教学校等非营利教育机构?

教育部曾于2018年成立统考特委会(PPDUEC),耗时数年收集资料,与专家学者和非政府组织多番研讨,最后撰写成报告。既已投入庞大资源,唯有公布特委会报告,用作继续审议的基础,才是合理负责的做法。

一如STPM、IB与A Level,独中统考同属学术评量,因而承认统考是学术与教育课题,各界理应就事论事,理性探讨,切勿将学术课题政治化或种族化。

独中教育创立至今,旨在形塑学生的学习与能力,符合世界教育发展潮流。独中课程包括历史科在内,一概遵循国家教育课程标准的方针拟定,并以国家教育部颁布的学科课程标准为参考蓝本,同时规定国语为必修科目之一,符合国家宪法、国家原则和多元教育国情。

最后,我们强调包括独中在内的各源流的非营利教育机构,多年来培育无数人才,为国家分担巨额的教育经费,政府理应肯定民间付出,包括编列预算制度化方式拨款,提供半价水电费优惠,给予各项免税或扣税,豁免缴付人力资源发展基金(HRDF)等,以减轻其经济负担,鼓励其继续为国贡献。


 

Kenyataan Dong Zong
18 Febuari 2023

Membincangkan UEC Secara Rasional Dari Segi Akademik
Menyeru Pemberian Peruntukan Kepada Institusi Pendidikan Bukan Untug

 

Dalam sesi soal jawab di Parlimen baru-baru ini, Menteri Pendidikan YB Fadhlina Sidek berkata pengiktirafan UEC (Sijil Peperiksaan Bersapadu Sekolah Menengah Persendirian Cina) bukan merupakan satu keutamaan dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) hanya menyalurkan peruntukan kepada kategori institusi pendidikan kerajaan dan bantuan kerajaan sahaja, serta KPM tidak memiliki sebarang obligasi untuk menyalur peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC). Dong Zong berpendapat kenyataan Menteri Pendidikan tersebut mengabaikan sumbangan institusi pendidikan bukan untung dan tidak membincangkan pendidikan SMPC dan UEC secara adil dan berfakta.

Pertama sekali, kami ingin mengingatkan pihak berkuasa berkenaan bahawa kerajaan persekutuan telah pertama kalinya dalam sejarah mengumumkan peruntukan kewangan kepada SMPC dalam Belanjawan 2019. Ini merupakan dasar murni kerajaan yang memperakui usaha proaktif rakyat untuk membantu negara melahirkan bakat generasi muda. Sebenarnya, tidak kira parti mana yang menjadi kerajaan, belanjawan tahunan selanjutnya sehingga kini tetap meneruskan peruntukan kewangan kepada SMPC. Oleh itu, adakah kenyataan Menteri Pendidikan tersebut bermakna kerajaan baharu tidak akan memberi peruntukan kewangan lagi kepada SMPC dan sekolah-sekolah agama swasta bukan untung dalam Belanjawan 2023 akan datang?

Pada tahun 2018, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menubuhkan Pasukan Petugas Dasar Unified Examination Certificate (PPDUEC) dan mengambil beberapa tahun untuk mengumpul maklumat dan berbincang dengan ahli-ahli akademik dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, untuk menyediakan laporan kajian. Memandangkan banyak sumber telah dilaburkan dalam usaha itu, maka laporan PPDUEC harus diumumkan dan dijadikan asas perbincangan lanjutan, barulah ini merupakan cara yang munasabah dan bertanggungjawab.

Sama dan serupa dengan pentaksiran STPM, IB dan A-Level, UEC juga merupakan satu pentaksiran akademik. Oleh itu, pengiktirafan UEC merupakan isu akademik dan pendidikan. Semua pihak harus membincangkan isu tersebut secara rasional dan berfakta, dan janganlah memanipulasikan isu akademik itu sebagai isu politik dan perkauman.

Kewujudan dan pembangunan pendidikan SMPC selama ini bertujuan untuk membentuk kemahiran pembelajaran dan keupayaan peribadi pelajar, ianya memenuhi trend pembangunan pendidikan sedunia. Kurikulum pendidikan SMPC, termasuk mata pelajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah SMPC digubal dengan merujuk kepada Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, dan menetapkan bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, Rukun Negara dan keadaan kepelbagaian pendidikan di negara kita.

Akhir kata, kami ingin menegaskan bahawa semua aliran institusi pendidikan bukan untung, termasuk SMPC, telah melahirkan berlibu-libu bakat untuk negara kita dan meringankan beban kos pendidikan negara yang begitu besar. Kerajaan seharusnya memperakui sumbangan rakyat dan menginstitusikan peruntukan kewangan kepada institusi-institusi pendidikan tersebut dalam belanjanwan tahunan, memberi diskaun ke atas bil utiliti seperti air dan elektrik, pengecualian atau potongan pelbagai jenis cukai, pengecualian pembayaran kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia dan sebagainya bagi mengurangkan beban ekonomi mereka dan menggalakkan mereka untuk terus menyumbang kepada negara.


Statement Released by Dong Zong
February 18, 2023


UEC Should Be Rationally Reviewed from Academic Aspect
Appropriation for Non-Profit Educational Institutions Urged.


The recent reply from the Minister of Education Fadhlina Sidek in the parliament revealed the recognition of the UEC is not a priority. She further informed appropriation was released merely to government schools and government-funded schools and systemised appropriation for independent Chinese secondary schools is not obliged. Dong Zong took it as an ignorance of the contributions of non-profit educational institutions and thinks it unfair towards MICSS education and the UEC issue since it is not considered as it stands.

To begin with, Dong Zong deems it important to remind the central government that in 2019, appropriation for MICSSs was historically included in its yearly Budget and it was the first time ever civilian effort in educational matter recognised. Since then, appropriation for MICSSs was released on yearly basis no matter which party was in power. Does the pronouncement made by the Minister of Education suggest no appropriation to be released to non-profit educational institutions such as MICSS, private religion schools and the like in the to-be-submitted Budget 2023?

We understand that in 2018, a special UEC task force (PPDUEC) formed by the MOE had spent years collecting materials and held discussion several times with educationists, including NGOs to finally formulate a report. Since immense resource had been consumed, we believe it rational and responsible only when the said report published and used as the basis for further assessment.

Likewise, STPM, IB and A Level, the UEC is an academic evaluation, thus the recognition of the UEC is an academic and educational issue. All social strata need to confine the matter to facts and study it rationally and academic issue should not be politicised and racialized.

Ever since the establishment of independent Chinese secondary schools, its major goal is to shape and mould students’ learning and competencies in alignment with the world education trend. MICSS curriculum, including the History subject, was designed observing the national education curriculum and assessment standard issued by the MOE as reference. In this vein, Bahasa Melayu the national language is accorded a compulsory subject which in actual fact is congruent with the Constitution, National Principles and multi-stream educational inherence.

As a last note, we hope the government in power will include all streams of non-profit educational institutions, including MICSS—which over the years had produced countless polymaths for the country while shouldering educational expenses—should be recognised, not to mention listing them in systemised appropriation, providing half-priced electricity and water, tax free or exemption, waiver of Human Resource Development Fund (HRDF), etc to relieve their economic burden in a bid to encourage continuous contributions.